Tuesday, March 6, 2012

Tafsiran mimpi

Hai dreamers.. Whats up? Mimpi apa malam tadi? Seronok bersenggama? Basah ke kering? Actually, pagi tadi bila aku sampai je kat opis, ada seorang gadis rakan sekerja aku cakap "Muiz, saya mimpi awak malam tadi!" What? What? What? Nadi aku terhenti seketika di situ.. Kenapa dia boleh mimpikan aku? Nak kata rapat dengan dia tak sangat pon.. Mungkin sebab aku kacak dan baik kot.. Auww!



Well, aku bet korang semua mesti pernah mengalami mimpikan? Tipulah kalau korang tak pernah mimpi.. Itu maksudnya otak korang mati.. Disebabkan kejadian pagi tadi, aku mula mencari fakta-fakta tentang tafsiran mimpi.. Entry hanyalah berdasarkan kajian aku sendiri je.. Mungkin ada betul, mungin tidak..

Firstly aku nak bagi tahu, pehhliss jangan terlalu percayakan mimpi! Korang mesti terpikirkan, adakah mimpi korang tu akan jadi realiti kan? Well, kebanyakkan mimpi tu hanyalah mainan tidur dan mainan syaitan.. Most of the people akan cakap macam tu..

Macam mana nak tahu mimpi tu mainan syaitan atau tidak? Erm, mungkin kita tak akan pernah tahu.. But kalau mengalami mimpi buruk itu dikira mainan syaitan.. Most of the mimpi-mimpi adalah mainan tidur dan mainan otak.. Kalau perempuan tu, kadang mimpi lari-lari tepi pantai dengan prince charming dorang lah ye tak? Kalau takde mimpi tak syok pulak tidur nanti kan.. Macam mana korang nak mimpi aku yang kacak ni nanti.. Hihi..



Kadang tu korang akan berasa sedih sangat dalam mimpi tu.. Tanpa korang sedari, air mata pon boleh meleleh masa tidur tahu.. Tapi macam mana nak tahu, dah korang tidur kan.. Mimpi sedih ni juga sebenarnya mainan syaitan atau mainan otak sendiri.. What mainan otak? Maksudnya, yelah dah sebelum korang nak lelapkan mata tu, mulalah korang mula berfikir kononnya nak kahwin dengan prince charming korang lah, main geli-geli dengan anak sultan, makan suap-suap dengan putera katak atau berangan keluar dating dengan aku yang kacak ni.. Lepas tu senyum sorang-sorang atas katil kan? Kan? Kan? Oleh sebab tabiat korang yang macam tu lah yang akan sampai terbawa-bawa dalam tidur apa yang korang angankan.. Korang terlalu fikirkan sesuatu sehingga terbawa dalam tidur.. Yess! Itulah yang dimaksudkan mainan otak.. Bila tidur otak kita akan berada di dalam keadaan separa sedar dan tanpa disengajakan kita terbawa masuk apa yang kita fikirkan tadi..

Kalau korang mimpikan seseorang, dan tertanya-tanya apa maksud mimpi tu? Adakah dia jodoh aku? Well, berkemungkinan dia tu jodoh korang adalah sangat-sangat-sangat sedikit.. Most of the mimpi is nothing.. Bullshit!

Normally, korang mesti pernah mimpi sesuatu yang belum berlaku kan? Dalam erti kata lain bermimpi ala-ala deja vu ni.. Contoh korang berjumpa dengan seseorang dan rasa macam pernah jumpa je sebelum ni.. Got it? Aku selalu alami benda tu.. Ianya dalam keadaan samar-samar je ingatan tu.. Well, takde siapa yang boleh ingat mimpi 100%.. 50% pon susah.. Mungkin certain orang je yang dapat anugerah dari Allah untuk mengingati semua mimpi..



Dan jangan lah korang buat sesuatu tu based on mimpi korang.. Suka talk nonsense lah itu lah ini lah, kononnya mimpi korang tu betol.. Atau korang pergi pukul jiran korang sebab curi spender yang korang sidai kat luar hilang sebab jiran korang yang ambil masa dalam mimpi.. Bullshit!

Mimpi yang benar datang dari orang yang tidak pernah berbohong dalam hidupnya. Menurut Ibn Al-Qayyim semakin benar hidup seseorang itu semakin benar mimpi yang dialaminya.

Di atas adalah pendapat ulama tentang mimpi.. So? Korang nak kata yang korang tak pernah menipu lah? Oh pehhliss lahhh!! Fuuu!!

Mimpi ni terbahagi kepada beberapa, mimpi yang benar akan datang dari Malaikat, mimpi yang buruk adalah dari syaitan untuk merosakkan korang dan mimpi yang datang dari korang bila korang suka sangat dekat lelaki accent Korea, lantas bawa masuk dalam mimpi korang.. Euww!

Bila korang bermimpi tu jangan lah percaya sangat.. Even korang buat solat Istikharah pon, tak semestinya akan diberi dalam bentuk mimpi.. Kadang tu ianya hadir dalam perasaan kita..

Berbalik kepada gadis yang mimpi aku tadi, korang tahu dia mimpi apa? Dia mimpi keluar dating dengan aku.. What the what? Ke sengaja nak ngorat aku? Hihi..

12 comments:

Anonymous said...

mimpi tu kan mainan tidor..

peminat lisa surihani ye??=p

muiz aL said...

Err.. Tak minat dah.. Patah hati, kecewa..

Anonymous said...

haahah...Neealofa yg ketiga...trylah.=p

Aenna Mazlan said...

you...lately ni i olweyz mimpi yg bukan2..then i told my mom bout dat...then she juz calm me down and said "there's nothing happen dear" dat's it...and i realize that the dream is only way for syaitan to make allah's servants sesat...hahahha

muiz aL said...

Aina: Most of the mimpi ni memang mainan syaitan, lagi-lagi mimpi buruk.. Your mom said is true, there's nothing! Basuh kaki sebelum tidur, baca doa tidur dan tidur.. But why not kalau you nak berfikir tentang I dulu kan? Hihi

AzwanRamli said...

Erm....betol bro.Adakalanya mimpi gambaran bagi perkara realiti yang bakal b'laku.Aku pernah m'galaminya...tapi aku bukan orang yg benar =)

Aliff said...

erm...btol gk tu mainan tdo..btw lau ko bg lg detail psl mmpi ney lg best..aq tw ko mls tlis kan...n sila update lg blog anda..:D

Liza Razak said...

saya x suka mimpi yg menakutkan walaupon saya tau mimpi tuh mainan tido..hehe

muiz aL said...

Azwan: Mimpi deja vu gitu kan.. Tapi memang agak susah susah nak tafsir mimpi sebab biasanya hanyalah mainan syaitan

Aliff: Kau nak aku cerita pasal mimpi basah ke? Choii!

muiz aL said...

Liza: Kalau mimpi hero Korea kononnya kacak tapi sebenarnya gay tu mesti suka kan? Euww!

Anonymous said...

saya nak tanya...abis klu mlm kita mimpi dia then esoknya kit aterserempak dgn dia...Mcm mane plak tue...dah beberapa kali terjadi...

Anonymous said...

Saya nak tanya sikit nih . Saya ada termimpi lelaki rakan sekelas saya . Selepas saya mimpi tu setiap kali saya pandang dya mesti hati saya jadi tak keruan . Petanda apakah itu ?